Halverwege

Het Formule 1 seizoen is halverwege. De coureurs genieten van hun welverdiende vakantie. Voor mij is het tijd om wat dingen te gaan bespreken. 

Laten we beginnen bij het team van Red Bull Racing. Het Oostenrijkse team domineerde vorig seizoen het veld met een onverslaanbare Vettel in de auto. Tot nu toe is er gelukkig niets te zien van die dominantie. Sebastian Vettel is bij vlagen een huilbaby als hij wederom geen goed resultaat heeft weten te behalen. De kleine Duitser zit niet helemaal lekker in zijn vel en heeft al wat pech gehad. Wanneer de overwinningen uitblijven raakt Vetteltje gefrustreerd en dan blijkt dat Vettel nog wat te leren heeft. Mark Webber doet het wat dat betreft opmerkelijk goed. De Australiër is Vettel meerdere malen de baas geweest. Webber wist al twee maal een race te winnen terwijl Vettel nog op een overwinning staat. Webber doet het dus boven verwachting goed en mag als geduchte titelkandidaat gezien worden. De oude rot staat op een tweede plaats in de tussenstand om het kampioenschap.

Dan gaan we door met de mannen uit Woking. McLaren begon het seizoen voortvarend met een overwinning voor Button in Australië. Diezelfde Button had echter ook een reeks tegenvallende races waardoor hij een aardige achterstand heeft in het kampioenschap. Nu McLaren updates op de auto heeft lijkt Button de weg naar voren weer gevonden te hebben wat hoopgevend is voor de tweede seizoenshelft. Lewis Hamilton heeft twee overwinningen op zijn naam staan. In Canada en Hongarije mocht de Brit het hoogste treetje op het podium betreden. Lewis heeft echter ook de nodige pech gehad in de eerste helft van het seizoen. Een botsing met Maldonado en mislukte pitstops zorgden ervoor dat Hamilton de nodige punten verspeelde. Met een vierde plek in de tussenstand is er voor Hamilton nog niks verloren, maar de McLaren coureur wiens contract afloopt zal nog veel punten moet goedmaken op de leider in het WK.

Fernando Alonso. Leider in de WK tussenstand

Die leider in het WK rijdt bij Ferrari. Zijn naam is Fernando Alonso. De Spanjaard laat zien een klasse apart te zijn in de koningsklasse. Waar Ferrari voorafgaand aan het seizoen gezien werd als grootste verliezer leiden ze nu het kampioenschap. Alonso behaalde maar liefst drie overwinningen en staat daardoor aan kop in het kampioenschap. Alonso was het beste in de stromende regen van Maleisië, maar ook op het droge asfalt van Valencia en Hockenheim wist Alonso 25 punten mee naar huis te nemen. Waar Alonso geweldig presteert rijdt Massa wederom een wisselvallig seizoen. De Braziliaan lijkt op zoek te moeten naar een nieuwe werkgever. Massa scoorde slechts in vijf races punten en daar zullen ze bij Ferrari niet tevreden mee zijn. De beste klassering van Massa was een vierde plek in Engeland.

Ook Mercedes kent een wisselvallig seizoen. Het team kende echter een groot hoogtepunt toen Nico Rosberg de overwinning pakte in China. Na zijn overwinning heeft Rosberg het wel wat lastig. De Duitser presteert wisselvallig. In Monaco pakte hij nog een tweede plek, maar de laatste races eindigt Rosberg vaker achter zijn ervaren teamgenoot Michael Schumacher. Schumacher die in Monaco pole-position kwalificeerde heeft tot nu toe veel pech gehad met zijn ‘Zilverpijl’. Daar tegenover staat wel een podiumfinish van de zevenvoudig wereldkampioen. In Valencia pakte Schumacher een derde plek en mocht hij voor het eerst na zijn terugkeer de gang naar het podium maken. Een twaalfde plek in de WK tussenstand zal Schumacher echter niet blij maken.

Lotus maakt tot nu toe een buitengewoon goed seizoen door. In totaal stond het team uit Enstone achtmaal op het podium. Een overwinning hebben ze echter nog niet in de broekzak en dat zit vooral bij Kimi Raikkonen dwars. De Fin die dit seizoen zijn terugkeer maakte in de F1 hoopt nog steeds op een overwinning en is duidelijk teleurgesteld als hij weer op P2 of P3 finisht. Kimi is dit seizoen wel een smaakmaker evenals zijn teamgenoot  Grosjean. De Fransman verbaasd mij met zijn goede prestaties. Romain Grosjean laat zich van zijn allerbeste kant zien met mooie inhaalacties, maar zo af en toe heeft Grosjean toch nog wat pech. Grosjean was meerdere malen betrokken bij wat ongelukken maar desondanks rijdt hij een ijzersterk seizoen tot nu toe. Grosjean is wat mij betreft de verrassing van de eerste seizoenshelft.

De verrassing tot nu toe. Romain Grosjean rijdt een sterke eerste seizoenshelft

Dan gaan we naar het team van Force India, nou ja Sahara Force India. Er valt eigenlijk vrij weinig over het team te zeggen. Het team kent weinig opvallende uitschieters. Paul di Resta rijdt redelijk constant en meldt zich veelvuldig in de strijd om de punten. Nico Hülkenberg had ik eigenlijk wat meer van verwacht. De Duitser valt mij tot nu toe wat tegen , maar kent ook weinig opvallende momenten en doet vrij weinig fout. Eigenlijk heb ik vrij weinig te melden over beide mannen. Of dat komt omdat ik ze weinig zie of het geheugen van een zeef heb weet ik zelf niet.

Sauber. Toch ook wel een kleine verrassing dit seizoen. Het Zwitserse team wist met Sergio Perez twee bokalen binnen te slepen. In Maleisië eindigde Perez op een tweede plek en in Canada pakte de Mexicaan vijftien punten door op een derde stek te eindigen. Al met al rijdt Perez dus een sterk seizoen. Doordat de Mexicaan zes maal buiten de punten eindigde moet hij zich tevreden stellen met een negende plaats in het kampioenschap wat zeker geen slechte prestatie is. Of Perez volgend jaar nog in dienst is bij Sauber is maar de vraag. Diezelfde vraag geldt ook voor onze Japanse vriend Kamui Kobayashi. De kleine  Jap heeft veel moeite met zijn teammaat Perez en Kamui dreigt zijn stoeltje kwijt te raken aan Heikki Kovalainen. Maar Kobayashi doet het helemaal nog niet zo slecht dit seizoen. Kamui rijdt nog steeds even aanvallend zoals we van hem gewend zijn en dat zorgt soms voor nog wat opwinding voor de buis. Wat mij betreft moeten ze bij Sauber Kobayashi behouden. Ik ben benieuwd wat Kamui in de tweede helft van het seizoen gaat laten zien.

Scuderia Toro Rosso valt mij erg tegen. Het zusterteam van Red Bull presteert slecht. Alleen de eerste twee races leverden punten op voor het team. Daniel Ricciardo, die als groot talent wordt gezien, laat daar nog vrij weinig van zien. De landgenoot van Webber harkte tot op dit moment twee punten binnen. Iets waar Ricciardo niet blij mee zal zijn. In de races zien we zowel Ricciardo als Vergne bijna niet. De twee mannen rijden kleurloos in een treintje achter elkaar aan en dat is het. Vergne die dit jaar debuteerde in de F1 heeft vier punten op zak waarmee hij het beter doet als Ricciardo. De kwalificaties zijn echter een ander verhaal voor Vergne. De Fransman lijkt een patent te hebben op de achttiende plaats waardoor hij vaak niet in de buurt van de punten komt. Nee ik ben niet onder de indruk van Vergne en Ricciardo. Ze vallen mij zwaar tegen, maar ik hoop dat ze mij mijn ongelijk bewijzen.

Het team van Williams. Laten we maar beginnen met Pastor Maldonado. Pastor was verantwoordelijk voor de grootste verrassing in de eerste seizoenshelft. In Barcelona kwalificeerde de Venezolaan pole position en een dag later wist hij de race in Barcelona te winnen. Het was voor mij het hoogtepunt tot nu toe. Ik begon zelfs te denken dat Pastor had geleerd van zijn fouten, maar dat is niet helemaal waar. Maldonado is de meest gestrafte man in de eerste helft van het seizoen 2012. De meeste straffen die Maldonado oploopt krijgt hij vanwege zijn roekeloze rijgedrag. Maldonado is nog steeds veelvuldig betrokken bij aanrijdingen met zijn concurrenten. Bruno Senna doet het wat dat betreft een stuk beter. Het neefje van is constanter en heeft daardoor 23 punten bij elkaar gesprokkeld. Dat zijn er zeven minder dan Pastor, maar als Pastor niet gewonnen had stond hij nu op vijf punten. Al met al heeft Williams dus twee coureurs in huis die aan elkaar gewaagd zijn.

Bij Caterham wachten ze nog steeds op de eerste punten. Ook Petrov heeft die punten nog niet kunnen behalen.

Nu komen we bij de achterhoede teams. Caterham. Ik had er meer van verwacht. Met Petrov en Kovalainen hebben ze twee aardige coureurs in huis, maar waar Caterham stiekem had gehoopt op punten komen ze daar nog niet bij in de buurt. Kovalainen rijdt op zich wel een sterk seizoen. In de kwalificaties zorgt de Fin nog wel eens voor een verrassing door zich te plaatsen voor Q2. Dat is Petrov nog niet gelukt. De Rus moet nog wennen aan het rijden voor een achterhoede team. Petrov rijdt wat onzichtbaar in de rondte, maar wie weet komt daar in de tweede seizoenshelft verandering in.

HRT. Wat zullen we ervan zeggen. Mijn grote idool Karthikeyan heeft het moeilijk met Pedro de la Rosa. Het team rijdt vrijwel onzichtbaar zijn rondjes, maar dat is geen wereldwonder. Alleen aanrijdingen met Vettel en Button zorgde voor wat publiciteit. Deze publiciteit had HRT te danken aan Karthikeyan. Hoe het verder moet met HRT is voor mij een vraagteken. Ik vraag me af wat dit team te zoeken heeft in de F1.

Als laatste komen we uit bij Marussia. De directe concurrent van HRT. Caterham is voor zowel HRT als Marussia maar moeilijk te verslaan dus kijken deze teams veel naar elkaar. Charles Pic is net een diesel en komt nu op gang. Hij geeft Timo Glock veel tegenstand en daar is de Duitser niet blij mee. Glock heeft het dus moeilijk met zijn teamgenoot maar presteert het wel vaak om voor beide HRT rijders te eindigen. Tja wat moet ik verder over zeggen. Niks denk ik…..

Hieronder nog een filmpje van Pastor zijn overwinning:

2 gedachten over “Halverwege

Plaats een reactie