Olav Mol

Ik weet nog goed dat ik mijn eerste Formule 1 op tv keek toen ik een jaar of tien oud was. Toen had ik nog geen flauw benul van wie de commentator was, maar nu weet ik dat heel goed. 

Olav Mol. Sinds 1991 is Olav Mol de vaste commentator bij Formule 1 races. Daarom mogen we Olav gerust een icoon noemen als het gaat om commentator leveren voor de Nederlandse televisie bij Formule 1 races. De rechten voor het uitzenden van Formule 1 races is meerdere malen van zender gewisseld en Olav wisselde mee. Gelukkig.

Voor mij persoonlijk is Olav de belichaming van de Formule 1 in Nederland. Ik ben opgegroeid met het stemgeluid van Olav op tv. Ik weet niet beter dan dat Olav Mol commentaar levert bij de Formule 1. Formule 1 en Olav Mol zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Waar er de laatste jaren aardig wat Nederlandse Formule 1 kijkers zijn overgestapt naar de BBC om daar de races te kijken blijf ik RTL trouw. Ondanks de reclames op RTL 7 blijf ik RTLGP trouw, want voor mij geldt: Een raceweekend zonder de stem van Olav is geen raceweekend.

Olav Mol

Ik kan het mij ook nog goed herinneren dat Olav een keer ziek was waardoor hij het commentaar niet kon leveren. Allard Kalff zou het van Olav overnemen en eerlijk gezegd vond ik het drie keer niks. Niet omdat het commentaar van Kalff slecht was, maar ik miste Olav zijn gepassioneerde commentaar. Ik werd er gek van dat Olav niet door de televisiespeakers knalde en met alle respect voor Allard Kalff ,die samen met Olav Mol tweewekelijks een fantastisch programma RTLGP neerzet, maar ik zette het geluid af en probeerde mij in te denken hoe Olav het commentaar zou geven.

Olav Mol is voor mij een zeer inspirerend persoon. Ik koos voor een studie Journalistiek omdat ik hetzelfde wilde als Olav. Ik wilde ook werken in de Formule 1 wereld als journalist. Dat is mijn droom en Olav heeft mede voor die droom gezorgd. Ik geniet van het enthousiasme dat Olav overbrengt op de kijkers thuis. Dat hij af en toe wat zaakjes niet helemaal goed ziet wat betreft rijders en acties op de baan neem ik voor lief. Oké toegegeven, het moment dat ik doorheb dat het om Ricciardo gaat en niet om Vergne zit ik op de bank te schreeuwen dat het Ricciardo is terwijl Olav volhoudt dat het Vergne is. Het is natuurlijk ook lastig om in een split second te zien om wie het gaat. Formule 1 is een snelle sport en dit soort momentjes vergeef ik Olav direct. Sterker nog, ik geniet ervan dat ik soms eerder door heb wat er gebeurd dan Olav. Het maakt me blij.

Er zijn ook enkele uitspraken van Olav die in mijn geheugen rondzingen. Zo is er ‘rambamthankyouman’, een heerlijke als je het mij vraagt. ‘Krijg nou tietuh’ kwam ook weleens voorbij als Olav in zijn enthousiasme een mooie actie zag. Soderamme heb ik vaak gehoord. ‘Aju Paraplu’ als er weer iemand in de grindbak eindigde en ik vergeet er nog heel wat. Maar ‘rambamthankyouman’ blijft wel voor altijd hangen.

Helaas werd ik vandaag gedwongen om naar de Franse zender te kijken en het was op zijn zachts gezegd een wereldramp. Ik miste de stem en het enthousiasme van Olav. Volgende week wanneer er gereden wordt in Hongarije zit ik weer lekker thuis voor de buis. Dan zet ik op zondagmiddag om 14.00 uur RTL 7 op en dan ga ik genieten van Olav zijn stemgeluid. Dat moment is echter nog ver weg en nu red ik mij maar met wat filmpjes waarbij Olav het commentaar levert. Ik zal er eentje met jullie delen waarbij Olav geniaal is.  Nou niet geniaal, maar mega geniaal.

 

12 gedachten over “Olav Mol

  1. Olav Mol heeft in mijn ogen 1 heel groot minpunt een dat is dat hij anti Schumacher is. Op zich geen probleem maar hij laat dat te vaak horen tijdens zijn commentaar dat ik tegenwoordig via Duitsland de F1 kijk.

    • Hallo Jos,

      Leuk dat je reageert op een van mijn stukjes. Zoals je misschien wel eerder op mijn blog hebt gelezen heb ik een zwak voor Schumacher. Olav is redelijk ‘hard’ in sommige dingen. Ik ben het daar soms wel mee eens, maar soms ook niet. Dat Schumacher gisteren niet aanwezig was bij de herdenking voor dr. Sid Watkins vind ik ronduit schandalig en ik vind het dan ook terecht dat Olav daar redelijk hard over is. Echter zijn er ook momenten dat ik het niet met Olav eens ben als het gaat over zijn hardheid jegens Schumacher.

      • Dat van Sid Watkins heb ik niet meegekregen maar ook dan mag je niet zo oordelen want misschien had Schumacher daar wel een reden voor.
        Maar zoals hij reageerde op de crash van Schumacher was ronduit een reactie van anti Schumacher zoals hij naar mijn mening te vaak heeft.
        Wat als Schumacher een Nederlander zou zijn geweest? LOL

  2. Schumacher moest plassen zei hijzelf. Beetje een slecht excuus, maar goed. Als Schumacher een Nederlander was geweest? Dan hadden we toch mooi effe de succesvolste F1 coureur tot nu toe voortgebracht. Helaas is dat niet zo en vestigen we onze hoop momenteel op Giedo van der Garde.

Plaats een reactie