Kalender

De voorlopige kalender van de Formule 1 voor 2013 is bekendgemaakt. En goh wat  hebben we er vol spanning op zitten wachten. Hoe zou de kalender voor 2013 eruit zien? Welke circuits staan erop?!

Nee het bekend maken van de voorlopige kalender is een formaliteit. De meeste circuits sluiten tegenwoordig allemaal meerjarige deals dus hoeft er weinig te worden gesleuteld aan de kalender.

Zo af en toe komt er een nieuw circuit of land bij dat een race wil organiseren en een plaatsje verovert op de kalender. Zo is dat dit jaar en volgend jaar het geval met de Verenigde Staten. Thailand zou er zomaar bij kunnen komen en ook Griekenland wil dolgraag een raceje organiseren. Waar ze het geld vandaan halen? Daar doe ik geen uitspraken over.

Als ik degene was die het voor het zeggen had en de kalender mocht maken dan zou het heel anders gaan. Ja heel anders. Ik weet ook wel dat mijn plannetje zo goed als onhaalbaar is, maar toch wil ik jullie deelgenoot maken van mijn ideetje.

Allereerst zou ik een paar circuits een levenslang contract geven. Dit zijn de circuit die wat mij betreft nooit van de kalender mogen verdwijnen. Het eerste circuit waar ik het over heb is Monaco. De race in de straten van het glamourstadstaatje hoort gewoon op de kalender. Monaco heeft iets speciaals en hoort daarom gewoon op de kalender thuis.

Dan zijn er nog drie circuits die ik een levenslang contract zou geven. Dit zijn nog drie circuits waarop het geweldig racen is. Het eerste circuit is Spa Francorchamps in de Belgische Ardennen. Een fantastisch circuit met de befaamde bocht Eau Rouge/Raidillon. Ook Monza krijgt een eeuwige plaats op de kalender van Fabian. De temple of speed mag niet ontbreken. Monza is een geweldig circuit met historie. Een vaste plaats dus. Hetzelfde geldt voor Montreal. Een geweldig circuit.

Monza

De levenslange contracten zijn deel 1 van mijn ideetje. Deel twee komt nu. Er staan dus al drie circuits vast op mijn kalender. Ik zou er nog zeventien circuits bij zoeken zodat ik op een totaal van twintig races uitkom. Niet meer, niet minder.

Die zeventien circuits die de kalender moeten volmaken zullen per jaar wisselen. Sommige circuits zullen misschien twee jaar achter elkaar een race mogen organiseren zoals Silverstone en Suzuka, maar de meeste circuits zullen na het organiseren van een race een jaartje moeten wachten.

Ik weet dat dit in financieel opzicht nagenoeg onmogelijk is evenals in organisatorisch opzicht. Maar toch zou ik dit graag zien. Niet vijf jaar achter elkaar op hetzelfde circuit rijden. Het zorgt ervoor dat de rijders elke keer op een ander circuit komen, dus ook elke keer opnieuw worden uitgedaagd. Het voorkomt dat de rijders een circuit als hun broekzak kennen. En het geeft meer mensen de kans om een race te bezoeken zonder mijlenver te racen.

Circuits die wat mij betreft weer de kalender zullen gaan sieren zijn dan bijvoorbeeld Istanbul. Maar ook het circuit van Imola zou ik weer terugbrengen op de kalender. Het circuit waar Ayrton Senna om het leven kwam. Een circuit dus met F1 historie.

Het circuit van Imola

Ik zou Frankrijk weer een race bezorgen. Magny Cours zou terugkomen maar ook Paul Ricard maakt een kans. Ik zou ook Laguna Seca in Amerika aandoen. Al was het maar om de Formule 1 auto’s door de geweldige bocht Corkscrew te zien gaan. And last but not least. Nederland zou weer een F1 race mogen organiseren. Waar? Ik hoop op Zandvoort.

Nu maar hopen dat Bernie dit leest en mijn plannetje overneemt.

3 gedachten over “Kalender

  1. Ik kan me helemaal vinden in je lijstje Kootje. Adelaide was ik nog vergeten. Ook een prachtbaan. Ik google effe Bernie zijn mailadres!

Plaats een reactie